W jakich celach przeprowadza się badania marketingowe gier komputerowych?

3 września 2020

Szacuje się, że społeczność graczy w Polsce opiewa na około 16 mln osób. To potężny rynek, do którego swoje przekazy kierują przedsiębiorstwa wielu różnych branż. Aby komunikaty te były jeszcze efektywniejsze, realizuje się badania marketingowe gier komputerowych. Na czym dokładnie one polegają, kto może z nich korzystać oraz jakie dokładnie są ich cele?

Na czym polegają badania marketingowe gier komputerowych?

Badania marketingowe gier komputerowych kierowane są do osób, które korzystają z tego typu rozrywek i to najczęściej w sposób regularny. Zadaje się w nich szereg pytań pozwalających lepiej określić grupy graczy, a także motywy, które kierują nimi przy wyborze konkretnych wariantów tego typu rozrywki.

Ważnym etapem realizacji badań marketingowych gier komputerowych jest dobranie odpowiednich metod pozwalających na zbadanie poszczególnych zjawisk. Doborem najlepszych zajmują się jednak eksperci, np. z Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®. Często metody te są również łączone, aby uzyskać możliwie najbardziej kompleksowe wyniki.

Kto może zlecić badanie marketingowe gier komputerowych?

Oczywistą grupą są przede wszystkim producenci, najbardziej zainteresowani tym, co przyciąga graczy do ich produktów oraz jak ich marka prezentuje się na tle konkurentów.

Nie jest to jednak jedyna grupa, która może być skłonna do zlecenia badania marketingowego gier komputerowych. Kolejną są podmioty, które chcą kierować działania reklamowe właśnie do graczy. Poprzez takie badanie mogą oni dokładniej poznać tę grupę, a także sprawdzić, czy przygotowywana kampania ma szansę odnieść pozytywny skutek.

Taki projekt badawczy zlecają także uczelnie wyższe, zwłaszcza w przypadku kierunków technologicznych czy marketingowych.

Jakie są cele badań marketingowych gier komputerowych?

Cele, dla których realizuje się badania marketingowe są naprawdę różnorodne. Podstawą jest jednak zazwyczaj bardziej dogłębne poznanie motywów zakupowych grupy docelowej, co pozwala kreować zdecydowanie lepsze produkty.

Inne cele to:

  • sprawdzenie wielkości segmentu klientów docelowych,
  • sprawdzenie najskuteczniejszych metod na komunikację z grupą konsumentów,
  • dowiedzenie się, jaki jest odbiór przygotowywanej kampanii reklamowej,
  • porównanie wizerunku marki z rynkowymi konkurentami,
  • skontrolowanie, jakie kanały komunikacji są w danej grupie najbardziej pożądane,
  • sprawdzenie, czy produkt może liczyć na spontaniczne promowanie.

Badanie marketingowe gier komputerowych może jednak dawać odpowiedzi także na szereg innych pytań, w zależności od tego kto je zleca oraz jakie dokładnie ma w tym zakresie potrzeby.

Badania marketingowe to zawsze szansa na dogłębniejsze poznanie grupy docelowej i tym samym tworzenie produktów, które spełniają oczekiwania. Są one istotne również do budowania zarówno krótkoterminowej, jak i długoterminowej strategii działania oraz do odnalezienia się na tym jakże konkurencyjnym rynku. Jeśli poszukują Państwo podmiotu zajmującego się realizacją badań marketingowych gier komputerowych, zachęcamy do kontaktu z Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat®.